Dobrogea de ziua ei, prin ochii unui călător

Azi se împlinesc, dacă nu mă înșel, 135 de ani de la unirea Dobrogei cu România și, deși conținea si Cadrilaterul, acea porțiune de pământ nu am considerat-o niciodată intrutotul românească. Pe de altă parte nicio porțiune din Dobrogea, chiar și partea actual românească, nu este populată de o nație care să nu fi împrumutat caracteristicile, obiceiuri, cuvinte sau povești  vreuneia dintre surorile ei din zonă.

Sunt gălățean dar eu m-am îndrăgostit de Dobrogea când am mers pe jos prin ea, de la bulgari, de la capul Kaliakra, până în Măcin – 404 kilometri, 503481 de pași, cu tot ce dețineam la acel moment în spinare – un adevărat pelerinaj prin care nu numai că m-am redescoperit pe mine, dar am descoperit frumuseți din Dobrogea extraordinare – nu neapărat în locrurile excepțional de frumoase, ci în oamenii cu care m-am întâlnit, care m-au ajutat, care m-au sfătuit, m-au ospătat după puterea lor sau m-au însoțit la drum.

Dobrogea a fost, și sper eu că va rămâne, un creuzet în care se topesc diferențele culturale – un exemplu pentru multe alte zone din țara noastră, dar și din alte colțuri de Europa; este un loc care poate reprezenta România și felul tradițional de a fi al românilor – primitor și cugetat – care își respectă cultura lor – lucru rar la români în zilele noastre –  și o acceptă pe a altora – fie că e grec, venețian, tătar, turc, lipovean, rus, bulgar, țigan, ungur, mai nou – chinez, sau orice altă combinație de nație, religie, culoare și sex – românul a dat o palmă de pamânt și s-a dat mai la o parte să facă loc și năcăjâtului care nu are după ce bea apă.

Întâi să reînvățăm să fim români ca apoi să știm în ce direcție să mergem; dacă nu știm ce am fost, dacă nu știm cine suntem, cum putem să știm ce vrem să devenim, ca nație, în viitor?!

3 gânduri despre „Dobrogea de ziua ei, prin ochii unui călător

  1. Mariana spune:

    Fascineaza – e adevarat, mai ales cand e batuta la pas.

  2. Nicoleta spune:

    Ce *mândră* sunt! Mulțumim pentru acest articol!

Lasă un răspuns

